SENESTE
NYT
En stemme i debatten om tillid
15. marts 2015
Offentlig Ledelse 1/2015
Hvordan kommer vi fra skåltalerne om tillid, til at lederne på de offentlige arbejdspladser kan udfolde tillid i deres daglige virke og dermed forbedre effektivitet og kvalitet i velfærdsydelserne? Det spurgte Offentlig Ledelse 300 ledere om.
Læs mere →
Lovgivningen spænder ben for tillid og effektivitet
15. marts 2015
Offentlig Ledelse 1/2015
Den største barriere for at udøve tillidsbaseret ledelse og større effektivitet er lovgivnings- og dokumentationskrav, viser Offentlig Ledelses undersøgelse.
Læs mere →
Frihed fra specifikke krav og stram styring
15. marts 2015
Offentlig Ledelse 1/2015
Frikommuneforsøget har løftet den tillidsfulde tilgang til medarbejdere og borgere på beskæftigelsesområdet til nye højder i Viborg Kommune.
Læs mere →
”Tillid kræver, at lederen tør gå tæt på”
15. marts 2015
Offentlig Ledelse 1/2015
Vi ved det godt: Tillid sparer penge og øger den sociale kapital. Men hvad med kontrol og uenighed – eller dilemmaet mellem professionelt skøn og evidensbaseret indsats? Det har ph.d.-studerende og forfatter No Emil Kampmann nogle bud på.
Læs mere →
8 skarpe om Frihedsbrevet
15. marts 2015
Nyheder
Siden 2011 har ledere og medarbejdere i Aalborg Kommunes Ældre- og Handicap-forvaltning været ‘sat fri’ med et såkaldt Frihedsbrev fra topledelsen. Direktør Jan Nielsen svarer her på hvorfor og hvordan.
Læs mere →
Tillid tager tid
15. marts 2015
Offentlig Ledelse 1/2015
Hvis tillid er svaret, hvad er så problemet? Vi satte tre ledere sammen om et bord og spurgte til udfordringer og medvind i den offentlige tillidsdagsorden – erfaret i en hektisk og praktisk hverdag.
Læs mere →
Kompetencernes Top 3
15. marts 2015
Offentlig Ledelse 1/2015
I undersøgelsen ”De offentlige ledere og tilliden – drivkræfter og barrierer” bliver deltagerne bedt om at rate egne færdigheder, som skal udvikles for at kunne levere kerneydelsen gennem tillidsbaseret ledelse i fremtiden.
Læs mere →
Kunsten at levere kvalitet
7. december 2014
Offentlig Ledelse 4/2014
“Bedre kvalitet for færre ressourcer” er et dogme, som klæber til velfærdsdebatten i disse år. Men hvad er kvalitet for en størrelse? Hvordan måler vi den – og hvad kan vi bruge den til, når vi taler om ledelse og styring i den offentlige sektor? Det har professor Peter Dahler-Larsen ...
Læs mere →