udgives i samarbejde mellem

SENESTE

NYT

To digitale ledere

To digitale ledere

Niels Christian Barkholt, næstformand i Dansk Socialrådgiverforening og Hannah Schierup, teamchef i Borgerkontakt og Digital Innovation i Københavns Kommune er begge digitale ledere – på forskellige måder – hør her hvordan.
Læs mere →
Ledere der lykkes 2

Ledere der lykkes

Hvad er det, som gør, at nogle ledere er særligt fremragende til deres job? Hvilke kompetencer besidder de, og hvad har de til fælles? Det har Væksthus for Ledelse kortlagt for anden gang på godt ti år i undersøgelsen Ledere der lykkes 2.
Læs mere →
Ledere der lykkes 2

Hvor går grænsen for offentlige lederes ansvar?

Hvis tidens reformbudskab kan koges ned til, at der skal fokuseres på kerneopgaven og skabes mest mulig offentlig værdi for og med borgerne inden for et restriktivt budget, giver de syv kompetencer rigtig god mening.
Læs mere →
Feedback

Du kommer længst med små doser feedback

Feedback er en effektiv måde for dig som leder at vise dine medarbejdere på, at du ser dem – ved at give dine observationer af dem videre, fortælle, hvordan deres adfærd har påvirket dig, og ved at give udtryk for, hvad du ønsker dig mere af. Det kræver lidt øvelse, men ...
Læs mere →
Få styr på dit mandat inden du forhandler

Få styr på dit mandat, inden du forhandler

Som leder forhandler du hele tiden, både formelt og uformelt, men hvis dit mandat ikke er på plads, risikerer du at blive dømt som enten for hård, for svag eller for usynlig. Gode råd fra forhandlingsekspert Malene Rix kan guide dig.
Læs mere →
Tør du ansætte en, som er mere intelligent end dig?

Tør du ansætte en, som er mere intelligent end dig?

At være leder for meget intelligente og fagligt stærke medarbejdere kan være krævende, men hvis du ved, hvordan du skal lede medarbejdere, der er mere begavede end dig selv, tilfører du organisationen en stor ressource.
Læs mere →
Per B. Christensen: Vi er strategiske og professionelle ledere med det lange lys på

Vi har det lange lys på

Uanset hvor fremragende en leder, man opfatter sig selv som, besidder ingen samtlige de syv kompetencer, Ledere, der lykkes 2 har kortlagt. Kompetenceprofilen er altså ikke udtryk for ’lærebogslederen’, men kan bruges som et spejl af den enkelte leder: Hvad mestrer jeg, og hvor har jeg rum for udvikling?
Læs mere →
Tillidsbaseret ledelse

Tillidsvinduet står på klem igen

Danmarks første ph.d. i tillidsbaseret ledelse konkluderer, at tillid som styringsmekanisme kræver distribution af ledelse til medarbejderne, ændrede roller, og at man tackler fem centrale barrierer. Forskeren bag, Tina Øllgaard Bentzen fra RUC, oplever en frisk tillidsbrise blæse igen.
Læs mere →
Scroll to Top