udgives i samarbejde mellem

SENESTE

NYT

Ledere der lykkes 2

Hvor går grænsen for offentlige lederes ansvar?

Hvis tidens reformbudskab kan koges ned til, at der skal fokuseres på kerneopgaven og skabes mest mulig offentlig værdi for og med borgerne inden for et restriktivt budget, giver de syv kompetencer rigtig god mening.
Læs mere →
Feedback

Du kommer længst med små doser feedback

Feedback er en effektiv måde for dig som leder at vise dine medarbejdere på, at du ser dem – ved at give dine observationer af dem videre, fortælle, hvordan deres adfærd har påvirket dig, og ved at give udtryk for, hvad du ønsker dig mere af. Det kræver lidt øvelse, men ...
Læs mere →
Få styr på dit mandat inden du forhandler

Få styr på dit mandat, inden du forhandler

Som leder forhandler du hele tiden, både formelt og uformelt, men hvis dit mandat ikke er på plads, risikerer du at blive dømt som enten for hård, for svag eller for usynlig. Gode råd fra forhandlingsekspert Malene Rix kan guide dig.
Læs mere →
Tør du ansætte en, som er mere intelligent end dig?

Tør du ansætte en, som er mere intelligent end dig?

At være leder for meget intelligente og fagligt stærke medarbejdere kan være krævende, men hvis du ved, hvordan du skal lede medarbejdere, der er mere begavede end dig selv, tilfører du organisationen en stor ressource.
Læs mere →
Per B. Christensen: Vi er strategiske og professionelle ledere med det lange lys på

Vi har det lange lys på

Uanset hvor fremragende en leder, man opfatter sig selv som, besidder ingen samtlige de syv kompetencer, Ledere, der lykkes 2 har kortlagt. Kompetenceprofilen er altså ikke udtryk for ’lærebogslederen’, men kan bruges som et spejl af den enkelte leder: Hvad mestrer jeg, og hvor har jeg rum for udvikling?
Læs mere →
Tillidsbaseret ledelse

Tillidsvinduet står på klem igen

Danmarks første ph.d. i tillidsbaseret ledelse konkluderer, at tillid som styringsmekanisme kræver distribution af ledelse til medarbejderne, ændrede roller, og at man tackler fem centrale barrierer. Forskeren bag, Tina Øllgaard Bentzen fra RUC, oplever en frisk tillidsbrise blæse igen.
Læs mere →
Hvad mener vi egentlig, når vi taler om tillid?

Hvad mener vi egentlig, når vi taler om tillid?

Tillid skaber værdi og er derfor et vigtigt punkt på dagsordenen i mange offentlige organisationer. Men da tillid kan have flere betydninger, kan fem ’tillidsspor’ gøre det lettere at tale om og arbejde med som begreb.
Læs mere →
Mod i ledelse udfordres af dileammer

TEMA: Ja, jeg er en modig leder

… det meste af tiden. Og nogle gange er jeg ikke. Sådan lyder den korte version fra tre offentlige ledere på spørgsmålet om, hvorvidt de føler sig modige i deres daglige ledergerning.
Læs mere →
Scroll to Top