En strategi behøver ikke at have afsæt i en tyk konsulentrapport. Årets leder i 2015, sygehusdirektør Dorthe Crüger, tager afsæt i de nære ting, som betyder noget for patienter og pårørende, når hun sætter kursen for Sygehus Lillebælt. Det har både ført til landets højeste patienttilfredshed og flere patienter.
Af journalist Henrik Stanek // hs@stickelberg.dk
Indtil for få år siden blev patienter og pårørende mødt af en skov af skilte med parkeringsregler på sygehuset i Vejle, bl.a. om tidsbegrænsning på pladserne ved hovedindgangen. Alligevel fik patienterne et hav af bøder, når de i skyndingen glemte at stille p-skiven, eller fordi hospitalsbesøget tog længere tid end beregnet.
– Skilteskoven var svær at forstå, så allerede der blev mange bekymrede. Det er ikke det bedste udgangspunkt, når man skal ind til en alvorlig samtale, så vi spurgte os selv, om vi ikke bare kunne droppe parkeringsreglerne, fortæller Dorthe Crüger, som blev lægelig direktør på Vejle Sygehus i 2010. I dag er hun administrerende direktør for Sygehus Lillebælt med hospitaler i Vejle, Kolding og Middelfart.
Sygehuset erstattede parkeringsselskabet med en uskreven regel om, at de attraktive p-pladser er til patienter og pårørende, mens medarbejderne holder længst væk, for de kender vejen. Andre direktører ville måske ikke engang overveje at bruge tid på reglerne på parkeringspladsen. Men det er en gave at studere, hvordan ens virksomhed fungerer, mener Dorthe Crüger, der i 2015 blev kåret til årets leder af interesseorganisationen Lederne for sit arbejde med at gøre en indlæggelse til en positiv oplevelse.
– Det er min opgave at hjælpe medarbejderne til at give patienterne en god oplevelse, så tre-fire gange om året går mine to direktørkolleger og jeg også med patienter til undersøgelse. Her får vi gode ideer til, hvordan vi kan gøre det bedre, for hvordan ville jeg opleve besøget, hvis det var min egen mor, jeg var med?
Det er demotiverende kun at tale om økonomi. Det er vores opgaver, som er interessante, så først når vi har talt om, hvor vi står med dem, ser vi på, hvilke ressourcer vi har til at løse dem.
Skal turde tale åbent med patienterne
Opgøret med skilteskoven var et led i en større strategi om at gøre sygehuset i Vejle mere venligt for patienterne.
– I 2011 besluttede vi, at Vejle Sygehus skulle være patienternes kræftafdeling. Hvad vil det sige? Det spurgte vi patienterne om, fortæller sygehusdirektøren.
Den strategi har smittet af på dagsordenen til sygehusets møder. For i stedet for økonomi begynder man nu med at tale om patienterne.
– Det er demotiverende kun at tale om økonomi. Det er vores opgaver, som er interessante, så først når vi har talt om, hvor vi står med dem, ser vi på, hvilke ressourcer vi har til at løse dem. Vi skal få pengene til at række ved at tænke ud af boksen, siger Dorthe Crüger.
Og hendes erfaring er, at langt de fleste borgere vil have noget, der er godt for dem, uden at det bliver hverken under- eller overgjort.
– Vi havde en ældre mand med en kræftsvulst, som var bange for, at han ville dø, hvis vi opererede ham. Derfor tilbød vi at stråle på svulsten. Vi kunne ikke garantere, at han ville blive helbredt, men han var på vej mod 90 år, og hans kone var død et år forinden, så for ham var det fint, hvis han kunne få et par år mere at leve i. Vi skal turde tale med patienterne om, hvad der er godt for dem.
Vi kigger på kompasset undervejs
Et andet eksempel er, at patienterne har peget på, at det er spild af deres tid, når de skal møde til tjek flere gange. Derfor fik afdelingerne besked på så vidt muligt at placere kontroller samme dag. Også selv om sygehuset bliver økonomisk belønnet af staten, hver gang en patient træder ind ad døren, og derfor ville have gavn af at placere kontrollerne på forskellige dage.
– Når patienter skal fortælle den samme historie syv gange, er der også medarbejdere, som skal lytte og skrive den ned syv gange. Det prøver vi nu at undgå og kan derfor klare os med færre medarbejdere. Alligevel behandler vi flere patienter end tidligere, og vi har også landets højeste samlede patienttilfredshed, siger Dorthe Crüger, som sammenligner strategi med en sejlads over Atlanten.
– Man sætter kursen, men man ser på kompasset undervejs. Hos os gør vi det ved løbende at se på kvaliteten af vores arbejde og ved at spørge til patienternes og medarbejdernes tilfredshed.