udgives i samarbejde mellem

Kom godt ind i 2022: Drop det perfekte og slå lyttebøfferne ud

Kom godt ind i 2022: Drop det perfekte og slå lyttebøfferne ud

Læring som en kerneværdi er den eneste vej frem i en tumultarisk og uforudsigelig verden, hvor vi igen står med corona til op over begge ører. Så hvil ud i juleferien og læg derefter en plan med fokus på læring for 2022, lyder opfordringen fra ledelsesekspert Jan Heiberg Johansen.

Af journalist Tina Juul Rasmussen 

Det er lidt som med vejrudsigten fra i går. Ingen gider rigtig huske den – det er mere interessant, om det bliver sneglat på vejene i morgen, når du skal cykle eller køre på arbejde. 

Sådan har du det måske også med at gøre status over dit år som leder – du er givetvis allerede dybt optaget af, hvad der ligger i pipelinen for 2022 og har lykkeligt glemt alt om, hvordan lederlivet så ud for bare fem måneder siden. 

Men der er alligevel god grund til at bruge en stund på at få overblik over ups and downs i 2021. Det er nemlig et godt afsæt for mentalt og strategisk at forberede sig på 2022, anbefaler ledelsesekspert Jan Heiberg Johansen. 

– 2021 var tumultarisk, fordi de offentlige arbejdspladser både var igennem nedlukning og genåbning – med store forskelle på, hvordan landskabet så ud i de enkelte organisationer. Og selvom der er mange andre dagsordener end corona, som skaber tumult og uforudsigelighed, er pandemien bare det mest tydelige, uanset hvor trætte vi er af at høre om den. For nu står vi her igen. 

Husk at undersøge, om dine antagelser er rigtige, så du ikke leder på et forkert grundlag. Stil få og enkle spørgsmål, som du kan handle på i dag og i morgen
JAN HEIBERG JOHANSEN, LEDELSESEKSPERT
 

Skriv ’læring’ i 2022-kalenderen

Så skal du som leder tage noget med dig fra 2021, vurderer Jan Heiberg Johansen, er det, at corona har givet de fleste ledere en live-test på, hvordan man arbejder og udvikler sig i en uforudsigelig tid. 

– For selvom mange taler om, at corona satte al organisationsudvikling i stå, passer det ikke helt. Der foregik masser af udvikling med afsæt i de omstændigheder, den enkelte arbejdsplads stod i. Men skal man høste noget af den læring, kræver det, at man ofrer tid på refleksion og på at overveje, hvordan organisationen skal se ud og agere i 2022. Man er altså nødt til både at se tilbage og frem. 

Skal Jan Heiberg Johansen sætte en overskrift på 2022 for offentlige ledere, mener han, at det skal være ’læring’. 

– Fordi vi lever i en tumultarisk og uforudsigelig verden, er vi nødt til at blive meget dygtigere til at lytte og afstemme mål og planer efter, hvad vi hører. Vi skal være rigtig gode til løbende at lave pitstops og reorientere os, fordi den hårdeste valuta i dag er, at vi kan tilpasse os fleksibelt og være på forkant. Og det kræver altså, at vi kan finde ud af at være nysgerrige og lytte. Lytte til medarbejdernes ideer og behov, lytte til samarbejdspartnere, borgere og brugere. 

Og, tilføjer Jan Heiberg Johansen –der er tre overskrifter for det: læring skal være en kerneværdi i din organisation. Den skal gennemsyre jeres kultur. Og I skal aftale praktisk, hvad I gør, som sikrer løbende udvikling og læring, fx hvilke møder I gør det på.

– Det kræver igen, at du ser frem: Hvad skal vi kunne næste år, hvordan kan vi bedst samarbejde med dem, vi skal, hvordan bedriver vi bedst ledelse, hvilke strukturer kræver det osv. 

Tjek, om dine antagelser holder

I den proces er det også en god ide at teste om myter og forestillinger holder vand. Fx var der også en udbredt opfattelse af under corona, at folk var trætte af skærmmøder. Jan Heiberg Johansen skulle selv afholde et større webinar og brugte fem minutter af deltagernes tid på at gennemføre en enkel meningsmåling på skærmen, som viste, at folk ikke var trætte af den mødeform. 

– Så husk at undersøge, om dine antagelser er rigtige, så du ikke leder på et forkert grundlag. Stil få og enkle spørgsmål, som du kan handle på i dag og i morgen. 

Endelig opfordrer Jan Heiberg Johansen til at være forsigtig med nytårsforsætterne. 

– Når verden er så uforudsigelig, er det en god ide at udvise større overbærenhed overfor egne og andres fejl – måske endda synliggøre dem, så alle kan lære af dem. Så et nytårsfortsæt kunne være at droppe det perfekte og den dårlige samvittighed. Og brug i stedet juleferien på at tage din restitution alvorligt. Spørg dig selv: Hvilket råd ville du give en kollega, der har brug for at restituere – og følg det selv. Hvis du får restitueret, er du meget mere parat, når du kommer tilbage efter ferien og skal tage fat på 2022.

FAKTA

VÆRKTØJER: Plej din trivsel som leder

Ledelsesekspert Jan Heiberg Johansen udviklede i 2021 tre værktøjer til at fremme lederes trivsel og resultater og som led i et større arbejdsmiljøprojekt i regi af BFA Velfærd og Offentlig Administration. Værktøj 1, som handler om at styrke dialogen med din nærmeste leder og værktøj 2 om at styrke ledelsesgruppen kan du bruge, hvis du vil ofre tid på at gøre dig tanker om din egen og organisationens ledelse for 2022. 
Se værktøj 1 her: https://www.arbejdsmiljoweb.dk/ledelse-og-organisering/lederens_trivsel/tre-vaerktoejer-styrk-lederes-trivsel-og-resultater/vaerktoej-1-styrk-din-dialog-med-naermeste-leder
 
Se værktøj 2 her: https://www.arbejdsmiljoweb.dk/ledelse-og-organisering/lederens_trivsel/tre-vaerktoejer-styrk-lederes-trivsel-og-resultater/vaerktoej-2-styrk-ledelsesgruppen

Ledere er ikke superhelte
JAN HEIBERG JOHANSEN

Selvstændig ledelses­rådgiver, forfatter og ekstern lektor på Master of Public Governance på Aalborg Universitet. Han har skrevet bøgerne Paradoksledelse – Jagten på værdi i kompleksitet (DJØF Forlag, 2018) og Paradox Management. Contradictions and Tensions in Complex Organizations (Palgrave Macmillan, 2018).

Scroll to Top