Gå efter den langtidsholdbare, udviklende atmosfære

Hvis lederen skal arbejde helhjertet og effektfuldt med at sprede og forankre organisationens værdier, som Ledelseskommissionen anbefaler, kræver det en udviklende atmosfære. mener en af de få eksperter på området.

Af journalist Thomas Davidsen // thomas.davidsen61@gmail.com

Bjørn Uldall er partner i SCANLEAD og en af de få konsulenter, der arbejder direkte med atmosfæren i organisationer. Han har defineret tre typer atmosfærer: den afviklende, den vedligeholdende og den udviklende:

  1. Den afviklende atmosfære

Er det, vi normalt forstår ved en dårlig atmosfære, hvor man forskanser sig over for hinanden. Man positionerer sig, og positionen er altid, at det er andre, ikke én selv, der tager fejl.
– Det eneste positive, man kan sige om den afviklende atmosfære, er, at tingene kommer på bordet. Man går ind i konflikterne. Men det sker på en måde, hvor man lægger afstand til hinanden og mindsker tilliden, siger Bjørn Uldall.

Læs her, hvorfor vi lever længere i en sund atmosfære

  1. Den vedligeholdende atmosfære

Er der, hvor der som udgangspunkt hersker en god og hyggelig stemning.
Der er kage til kaffen, man arbejder for det fælles bedste og når til enighed. Man nedtoner forskelligheder og konfliktstof, og man er tilpasningsorienteret. I det lange løb kan en sådan atmosfære blive lidt iltfattig. Man kan ikke sige det, man egentlig mener, så man holder vejret med et smil.
I den vedligeholdende atmosfære kan man hurtigt blive enige om værdierne på et abstrakt niveau, mens de konfronterende og udviklende samtaler om, hvordan de reelt fortolkes og udleves personligt og i praksis, udebliver. Dermed kommer værdisnakken ikke til at gøre en reel forskel.

  1. Den udviklende atmosfære

Er den langtidsholdbare atmosfære, man bør ønske sig mere af. Den indeholder det bedste fra de to andre typer. Her er plads til, at samhørigheden kan rumme forskelligheden. Der er en tydelighed. Man ved, hvor man har hinanden.
Der er også plads til de forskelligheder i behov, præferencer og synspunkter, man hver især kommer med. Og samtidig er der en lyst til fællesskabet. Vi skal kunne være os selv, men vi skal også være sammen.  

– Hvis der er tillid til, at gruppen kan rumme dig, også hvis du har et fagligt eller personligt problem, så er den første forudsætning for en udviklende atmosfære til stede. 

Den anden forudsætning er, at man får taget de dialoger, der skal til for at forstå hinanden og finde de gode løsninger. Kan man bringe de to forudsætninger i spil i et team, er man i gang med at gøde jorden for en god atmosfære på en selvforstærkende måde.
– Man åbner sig mod hinanden og skaber ikke bare den gode stemning, som gør, at man er motiveret til at møde ind hver morgen. Man skaber også den effektive atmosfære, der gør, at man kommunikerer bedre og tager mere kvalificerede beslutninger, siger Bjørn Uldall.