At finde den rette medarbejder til jobbet kræver grundig forberedelse inden samtalen med kandidaterne. Her får du eksperternes gode råd til at finde den helt rigtige.
2. Fokuser ved jobinterviewet på fortællinger fra kandidatens arbejdsliv – refleksioner over succeser, de sværeste opgaver, de mest motiverende opgaver osv. Få konkrete eksempler på det bedste samarbejde og det værste samarbejde.
3. Spørg ikke til privatliv og fritid før til sidst i interviewet – lad opgaver, kompetencer, motivation og erfaring komme i forgrunden.
4. God kemi må ikke være afgørende, før du har sikret dig, at vedkommende er den bedst egnede til jobbet.
5. Ansæt ikke den, som er den bedste, men som du ikke er helt sikker på. Når først man har lagt sig fast på kravene til potentielle ansøgeres kompetencer og erfaring, er det vigtigt ikke at slække på dem. Lad hellere processen gå om og find nogle andre mulige kandidater – måske med en anden baggrund.
Kilder: Dorte Cohr Lützen og Jens Sønderberg