Robusthed: Hvordan passer du på dig selv som leder?

Robusthed som leder er et tema, vi ser på i dette nummer af Offentlig Ledelse. Vi har spurgt fire ledere, hvad de gør for at passe på sig selv i det daglige – for at holde fast i arbejdsglæde og faglig trivsel og undgå stress og sygdom.

Redigeret af journalist Tina Juul Rasmussen // tina@juul-kommunikation.com • Illustration: Niels Poulsen

”Jeg slapper af og lader op, når jeg går på jagt”

Gitte Hundtofte, sekretariatsleder, Psykiatrisk Afdeling P, Psykiatrien i Syddanmark:

– Til daglig er jeg leder for 45 medarbejdere, og jeg kan godt lide at have travlt. Jeg trives faktisk bedst med at have nok at se til. For mig er det meget vigtigt, at tonen på arbejdspladsen er god, og at man kommunikerer på en ordentlig måde. Jeg arbejder meget med udvikling af min gruppe og med, at der ikke må være sladder og bagtaleri. Det opildner mig, når jeg kan se, at min indsats lykkes.

– For to år siden tog jeg jagttegn og begyndte at gå på jagt sammen med min mand. Det har i dén grad været en kæmpe gevinst for mig, da jeg virkelig får slappet af og bliver opladet. At gå ude i naturen – om det er på en mark i Polen eller på storvildtsjagt i Afrika – giver mig ro. Mine skuldre, som har tendens til at gøre ondt, falder ned, og arbejdet glider lidt i baggrunden. Og tænker jeg på arbejde, er det gode konstruktive tanker, som på ingen måde er belastende.

– Alt i alt er jeg derfor ikke stresset på mit arbejde og har aldrig sygedage. Jeg tror på, det er, fordi jeg er glad for mit job og er god til at lade op i min fritid. Jeg har også et stort råderum – uden en øverste ledelse, der ’puster mig i nakken’, og jeg kan få de kurser og den efteruddannelse, jeg ønsker. Jeg er begyndt på jurastudiet på deltid efter sommerferien, og det er med til at højne min faglige trivsel. Jeg har stadig brug for at lære nyt.

“Jeg lader mig inspirere af mødet med interessante mennesker”

Maja Rongen Jensen, forstander for Børnecenter Camillehusene, Gentofte Kommune:

– Min første tanke ved spørgsmålet var, at det, at der er fokus på lederens robusthed, er noget, der er blevet talt om inden for de senere år. Og det er godt. Da jeg fik mit første job som leder for 30 år siden, var det spørgsmål ikke interessant. Dengang var retningen: ’Kom i gang, gør noget for dit sted’.

– Jeg tror, at min energi og glæde ved arbejdet som leder har baggrund i, at jeg har ophav fra en solid, viljestærk og arbejdsom familie og har et netværk af sprudlende, prangende, prætentiøse, forskellige og kærlige mennesker. Dertil kommer, at jeg altid har været velsignet af at arbejde for pragtfulde børn, unge og voksne, der alle er alsidige og interessante mennesker. Jeg har mødt mange forskellige forældre og pårørende og lige så mange forskellige medarbejdere og kolleger. Det er interessant og lærerigt, og jeg ruster mig til mit unikke ledelsesfelt gennem uddannelse og viden fra forskellige teorier og metoder fra andre ledelsesfelter, ofte industriens og private foretagenders.

– Jeg tror, at risiko for stress og stressrelateret sygdom ligger til lederjobbet. Begår jeg en fejl, må jeg tænke længe og grundigt over det. Som ledere er vi alene og skal være selvreflekterende over egne handlinger i en grad, som for nogle kan være ubehageligt. Her hjælper faglig supervision og sparring mig sammen med et grundlæggende optimistisk og positivt livssyn. Jeg kan lægge en arbejdsdag bag mig, nyde et kulturelt arrangement, en tur på cykel eller bil ud i det blå, spise og drikke gode sager og presse mig selv i fitnesscenter – sådan indimellem.

”Når jeg løber en tur, kan jeg kun tænke på mit åndedrag”

Susan Helbert Henriksen, resocialiseringskonsulent, Kriminalforsorgen Hovedstaden:

– Jeg bliver hurtigt rastløs og udfordres af meget lange processer i mit arbejdsliv, men trives rigtig godt med altid at være i gang, på vej og gerne med mange ting på én gang. Jeg undgår stress ved at fokusere på opgaven og hele tiden sætte mig mål på vejen. Det er de små succeser, som driver mig, og som giver energi til mere. Jeg gør flere gange om dagen status, både i forhold til konkrete opgaver samt i og efter samtaler med klienter, medarbejdere, kolleger, ledere mv.

– Og så er jeg ret pjattet med struktur! Strukturen er ligesom skelettet for mit arbejde, og heri lægger jeg også mine mål. Struktur gør det lettere for mig at blive på sporet, så når der lander 1.000 ting på mig bord, som typisk ville stresse, bruger jeg struktur til at prioritere opgaverne. Jeg har bestemt også en styrke i hele tiden at kunne omstille mig. Dermed passer jeg vel indirekte på mig selv – for ved ikke at dvæle ved ting og hurtigt ’være videre’ bekymrer jeg mig ikke så meget om, hvorvidt alle nu er tilfredse, eller om jeg skulle have gjort noget anderledes.

– Det er for nylig gået op for mig, at når jeg laver havearbejde, tænker jeg ikke en eneste tanke – ud over på det, jeg laver. Dét er sand afkobling for mig. Og hvis jeg virkelig har brug for at lufte hovedet, løber jeg en tur. Så kan jeg nemlig ikke tænke på andet end mit åndedrag.

”Det er utroligt, så meget man kan koble af, når man sidder på en havetraktor”

Tage Johnsen, områdeleder i Handicap, Favrskov Kommune:

– Jeg passer på mig selv ved at have et normalt liv, hvor arbejde er én del, men fritid er en lige så stor del: opmærksomhed på ægteskabet og børnene, tage mig af hjemmet, være i selskab med gode venner og måske tage en tur på motorcyklen. Og så bruger jeg mange timer om ugen på fysisk arbejde med vedligeholdelse og forskellige projekter. Det er utroligt, så meget man kan koble af, når man sidder to timer på en havetraktor.

– For mig at se højnes trivsel og arbejdsglæde, når arbejdet lykkes, og det gør det i samspillet i organisationen. Derfor skal man pleje relationerne i organisationen både op (til chef og direktør), ned (til afdelingsledere og medarbejdere) og til siden (til sideordnede ledere og omverdenen). Jeg tænker også, man måske kan undgå stress og sygdom ved at være opmærksom på ikke at skabe det for de andre? Jeg er aktiv i plejen af den ledergruppe, jeg er en del af, ved at give og modtage feedback, deltage i sociale aktiviteter, vise interesse og omsorg for mine kolleger.

– Jeg sørger også for at sove nok, spise sundt, få frisk luft og motion. Motion er sjovest, når det har et formål: et træ, der skal fældes, et hul, der skal graves, eller en mur, der skal pudses. Motionscenter er en nødforanstaltning i de mørkeste måneder. I perioder med stort arbejdspres sørger jeg for alligevel at komme hjem ved normal arbejdsdags ophør. Så kan jeg arbejde om aftenen og om søndagen.

Scroll til toppen