I en tid, hvor en storm af reformer gør op med årtiers statslig detailstyring, er der brug for god faglig ledelse og et større fagligt handlerum i driften af velfærden tæt på borgeren. Det slår et nyt oplæg fra KL, 14 organisationer og chef- og lederforeninger fast og peger på fire centrale, faglige ledelsesopgaver som afgørende for, at reformerne bliver til virkelighed.
Af Jan Olsen
Der blæser nye vinde. Efter års kritik af statslig detailstyring står vi i en reformstorm, der efterlader et større fagligt handlerum i de borgernære driftsenheder. Troen på detailstyring er svækket, og god faglig ledelse fremstår som en bedre vej til kvalitet og værdi for borgerne.
Det er et åbent vindue til en ny forvaltningspolitik, og derfor har fjorten organisationer, chef- og lederforeninger (se faktaboks) i fællesskab udarbejdet oplægget Reformer, Handlerum, Faglig ledelse, Hvad skal der fokus på?, hvis helt centrale budskab er: Styrk faglig ledelse.
Oplægget peger på fire faglige ledelsesopgaver, der skal i fokus, hvis de mange reformer skal omsættes til virkelighed. Vel at mærke faglige ledelsesopgaver, der er fælles for ledere på tværs af professioner og opgavesøjler.
Helhedsløsninger rummer potentiale
En af disse fælles faglige ledelsesopgaver handler om at styrke helhedsløsninger på tværs af fagsøjler. Ikke mindst til borgere i udsatte positioner – børn, unge, voksne eller ældre – med kontakt til flere afdelinger eller myndigheder på samme tid.
Hvordan påvirker det den faglige ledelsesopgave, når fagprofessionelle skal arbejde sammen på tværs om fælles løsninger? Og hvordan rækker lederen og medarbejderen ud af egen monofaglighed, når de sammen med borgeren finder løsninger med andre fagsøjler?
Det giver oplægget sit bud på at indkredse og anvise veje til. I en kort video, som knytter sig til oplægget, kommenterer forkvinde i Dansk Socialrådgiverforening Signe Færch koblingen mellem monofaglighed og helhedsløsninger, og hvilket ansvar ledelseskæden har for, at man lykkes.
Organisationerne samt chef- og lederforeningerne opfordrer til at udnytte denne ekstraordinære mulighed for at styrke faglig ledelse og rykke hele ledelseskæden tættere på det, der skaber kvalitet og værdi for borgerne.
Faglig udvikling gennem evaluering
En anden af de fælles faglige ledelsesopgaver handler om at udvikle en evaluerings- og læringskultur. I en undersøgelse fra Væksthus for Ledelse tilkendegav faglige ledere, at det er en af de vigtigste faglige ledelsesopgaver, men samtidig den, der konstant nedprioriteres i en travl hverdag.
Oplægget peger på, hvordan evaluering og kollegial sparring er en vej til faglig læring. Den ledelsesopgave vokser i betydning, når det faglige handlerum øges, fx gennem en frisættelse, og når der arbejdes med faglig forandring og reformer. Her handler ledelsesopgaven også om at styrke det faglige fællesskab og derigennem bidrage til læring og kompetenceudvikling på arbejdspladsen. En opgave, der vokser, når der fx er rekrutteringsudfordringer.
Eftersyn af ledelsesspændet
Styrket faglig ledelse handler ikke kun om indholdet i ledelsesopgaven, men også om ledernes rammevilkår. Topledelsen kan med fordel give ledelsesspændene et eftersyn for at sikre, at de faglige ledere kan være tæt på deres medarbejdere.
Centrale stabsfunktioner som økonomi, HR, it og ejendomsservice bør samtidig sørge for, at de faglige ledere ikke har opgaver på deres bord, der med fordel kan løses af andre. Der skal være rette fagperson til opgaven. Det handler også om, at de faglige ledere selv delegerer, så de har tid og rum til at lede det faglige.
Du kan høre formand for HK Kommunal Lene Roed i en video kommentere på ansvaret for faglig kvalitet og rette fagperson til opgaven. Flere af videoerne med chefforeningernes formænd handler også om rammevilkår for faglige ledelse.
Reformstorm i 2025 og 2026
De næste to år bliver præget af faglig forandring hele opgavekompasset rundt. Organisationerne samt chef- og lederforeningerne opfordrer til at udnytte denne ekstraordinære mulighed for at styrke faglig ledelse og rykke hele ledelseskæden tættere på det, der skaber kvalitet og værdi for borgerne.