Barack Obama: Inviter alle med i samtalen

Når du kan mærke, at du er en del af noget større, yder du den ekstra indsats, der skal til for at nå i mål. Og du kvitterer, når din chef viser dig tillid ved at give dig ansvar. Sådan lød tidligere præsident Barack Obamas ledererfaringer, som han delte ud af på verdens største lærings- og ledelseskonference.

Af journalist Tina Juul Rasmussen // tina@juul-kommunikation.com

Se scenen for dig: Du sidder i Situation Room. En meget alvorlig krise er under udvikling. For bordenden sidder præsident Barack Obama. Inderkredsen bordet rundt består af generaler, stabschefer og andre høvdinge. I yderkredsen sidder du og alle de andre topembedsfolk, som har lavet fodarbejdet til mødet.

– Jeg lærte hurtigt, at når en sag landede på mit bord som præsident, havde den ingen nemme løsninger. For ellers var den ikke endt hos mig, fortalte en veloplagt Barack Obama, da han åbnede den 75. ATD-konference i San Diego, Californien i maj – verdens største af sin art om ledelse, læring og medarbejderudvikling.

”Hvad synes du, at vi skal gøre?”

Men tilbage til Situation Room. Snakken går frem og tilbage om, hvad som er det rigtige at gøre for at løse krisen. Ingen har svaret. Pludselig ser Obama over på dig og siger: ”Du der, hvad synes du, at vi skal gøre?”.

– Jeg vidste ikke altid, hvad alle folk hed, men jeg kunne se, når de sad der med deres papirer, at de var engagerede. Og jeg vidste jo, at de havde lavet hele forarbejdet. Så ved at spørge dem til råds, opnåede jeg to ting: At de var engagerede i at løse sagen. Og at de altid var helt oppe på tæerne og velforberedte til møderne, fordi de aldrig vidste, om de ville blive spurgt i dag. Det var også en måde at skabe en feedback-kultur på.

Det handler om, hvad vi gerne vil opnå. Og om at være ambitiøse med det. Folk responderer, når du forventer noget af dem.
Barack Obama, tidligere præsident i USA

De kunne mærke missionen

Gennemgående i Barack Obamas lederskab både som præsident og på vejen til Det Hvide Hus har været at uddelegere ansvar. Selv til de helt unge frivillige.

– Vi havde en unge fyr, Ronnie, som vi sendte til Iowa for at lave kampagne for mig op til præsidentvalget. Han endte med at blive så populær – mere populær end mig faktisk – at han kunne være blevet valgt til borgmester, hvis han havde stillet op. Fordi han gjorde sig så umage. Og fordi han gjorde så stor en frivillig indsats for lokalsamfundet. Det ansvar gav vi de frivillige, og vi stillede dem til regnskab for det. De responderede på det, fordi de var en del af noget større. De kunne mærke missionen, sagde Obama. Og tilføjede:

– Vi gav alle mulighed for at bidrage til samtalen. Og hvis du lavede fejl, tog vi en tur bordet rundt: Hvad gik galt her? Det samme gjorde vi med succeserne.

Det handler om, hvad vi vil opnå

For når alt kommer til alt, pointerede Barack Obama, handler vores liv her på jorden og vores arbejde ikke om fine titler eller om at erobre det fede hjørnekontor.

– Det handler om, hvad vi gerne vil opnå. Og om at være ambitiøse med det. Folk responderer, når du forventer noget af dem. Det er en kultur, du skal opbygge i din organisation. Men det fantastiske ved os mennesker er, at når vi arbejder sammen i teams og er villige til at lære af vores erfaringer, så kan vi udrette store ting, også selvom vi alle har vores blinde pletter.

Når det gælder om at blive bedre til det, man gør, blive mere effektiv og dybest set være den bedste udgave af sig selv, er øvelsen at overvinde usikkerhed og bryde vaner. Det er nødvendigt for at kunne være åben overfor nye ideer, er Barack Obamas erfaring.

– Det er det, som makes eller breaks en organisation.

Og, fortsatte han:

– Skal du have folk til at ændre tankegang og adfærd for at kunne omstille sig til forandringer, er der i hvert fald for mig personligt tre ting i spil: Jeg kan ikke forandre mig, før jeg erkender, at jeg ikke er tilfreds med mine nuværende omstændigheder. Det kræver ærlighed. Næste skridt er at indse, at forandringer er svære. Så i stedet for at tro, at du kan forandre noget over night, så bryd dem op i dele. Det er den fejl, vi oftest begår. Tag bare vores nytårsfortsæt.

Byg bro for at nedbryde usikkerhed

Sidste trin er ikke bevidstløst at bygge videre på det, som findes i forvejen.

– Det er måske ikke helt forfærdeligt, men det er heller ikke altid godt nok. Men når en investering i fx et nyt produkt ikke giver resultat efter et par år, bliver vi nervøse og siger: ”Lad os holde os til det, vi plejer at gøre”. Det sker også i politik. Og man kan ikke bebrejde folk, at de ikke tør tage et spring i uvished. Derfor må du først bygge en bro og give dem sikkerhed for, at de ikke flyver i blinde. Du sender heller ikke en pilot i luften, før han har lært at flyve, lød anbefalingen fra Barack Obama.

Du kan læse mere om de hotte trends og ny viden i ledelse og medarbejderudvikling, som oplægsholdere og hovedtalere præsenterede på ATD-konferencen i næste nummer af Offentlig Ledelse. Det udkommer mandag den 11. juni.