udgives i samarbejde mellem

Lederen_banner_juni23

Det er de enkelte handlinger, som gør hele forskellen

Som chef og leder kan du yde dit bidrag til den attraktive arbejdsplads ved hver eneste dag at gøre det, du siger. Være transparent, skabe tryghed, have alles ryg og bane vejen for det gode kollegaskab, medarbejderne ikke ønsker at forlade. Lykkes det, er du kommet langt med at skabe en arbejdsplads, som både tiltrækker og beholder sine ansatte.

Af Lars Aarøe Hansen, formand for HK Kommunal Chefgruppen og voksenspecial- og psykiatrichef, Kalundborg Kommune

Ofte er det, som på papiret lyder enkelt, ikke så let i praksis. Når jeg bliver spurgt, hvad en attraktiv arbejdsplads betyder, svarer jeg, at det er et sted, hvor rammerne er sådan, at medarbejderne synes, der er godt at være.

Hvor de – vigtigst af alt – har gode og dygtige kolleger, de gerne vil arbejde sammen med. Og hvor der er mulighed for socialt samvær og fællesskab med hinanden, særlig i en tid, hvor distancearbejdet for mange er en realitet. Det behøver ikke at være mere højpandet end lige at drikke en kop kaffe sammen eller mødes over frokostbordet. Eller forlænge strategidagen for afdelingen med en spændende kulturoplevelse og lidt god mad sammen bagefter.

Så ja, det lyder enkelt, måske næsten banalt. Men i praksis kræver det, at vi som chefer og ledere viser vejen, walk the talk. Skaber mulighederne og giver pladsen til det. At vi sikrer tryghed og transparens ved at bedrive synlig ledelse. Medarbejderne skal vide, hvor de har os. De skal se, at vi går forrest og peger retningen ud. Og at vi samtidig altid står lige bag dem, har deres ryg. At jeg som chef tager den, hvis Camilla eller Christopher har truffet en uhensigtsmæssig beslutning – uden at de sanktioneres for det.

At få nyt job er ikke blot at starte på en ny arbejdsplads med nye muligheder. Det er i lige så høj grad at forlade sine gode kolleger og en forhåbentlig god chef – og det sammenhold, den korpsånd og stolthed, man deler over at arbejde det pågældende sted.

Opbyg et godt renommé

For den attraktive arbejdsplads har også psykologisk tryghed. Og den har et godt renommé ’ude i byen’. Til daglig sidder jeg som chef i det berømte Udkantsdanmark – i Kalundborg. Vi får vores nye medarbejdere på, at vi har ry for at være en god arbejdsplads. Hvor der er mulighed for at arbejde hjemme eller have en arbejdsuge på fire dage. Hvor vores bosætningskonsulenter tilbyder alle nyansatte hjælp til at finde en bolig i området.

Som offentlig arbejdsplads får vi svært ved at konkurrere på lønnen med store private virksomheder, men den gør heller ikke alene den store forskel. Det gør det gode kollegiale samvær, at der fagligt er mulighed for at udvikle sig, få supervision og sparring.

Det gode renommé opbygger vi ved at markedsføre os selv, fx på uddannelsesinstitutioner og andre steder, hvor vi færdes. Ved at tage studerende i praktik og vise dem, hvor god en arbejdsplads vi er – og i mange tilfælde tilbyde dem ansættelse bagefter samt tilbyde dem job som studentermedhjælper, mens de læser.

Slip ikke grebet

Øvelsen er selvfølgelig også ikke at slippe grebet, men at fastholde det attraktive, så medarbejderne ikke søger videre. For det at få nyt job er ikke blot at starte på en ny arbejdsplads med nye muligheder. Det er i lige så høj grad at forlade sine gode kolleger og en forhåbentlig god chef – og det sammenhold, den korpsånd og stolthed, man deler over at arbejde det pågældende sted. Lykkes man som chef eller leder at skabe det i sin afdeling, er man kommet langt.

En overordnet, organisatorisk strategi for at skabe den attraktive arbejdsplads er både god og nødvendig at have. Men det er de enkelte handlinger, som gør hele forskellen.

Scroll to Top