HR-direktøren, som var klædt i et velpresset gråt jakkesæt, så op på Emily og bjæffede sit sædvanlige åbningsspørgsmål: ”Og hvad kan du så bidrage med til vores organisation?” Læs et uddrag af Simon Sineks nye bog Find dit hvorfor.
Af Simon Sinek
Nogle få måneder før sin afgangseksamen fra universitetet havde Emily ansøgt om en stilling i en stor organisation. Hun var en ren 12-talselev, havde gået på universitetet på et fuldt stipendium og var kommet igennem den første udvælgelse uden problemer. Nu befandt hun sig til en jobsamtale, hvor hun sad over for HR-direktøren og tre andre chefer. De kunne ud fra hendes ansøgning se, at hun var intelligent, men de var bekymrede over hendes mangel på erfaringer fra den virkelige verden. Endnu vigtigere ønskede de at finde ud af, om hun ville passe ind i deres kultur, og hvordan hun ville klare sig under pres.
Manden i gråt uddybede sit spørgsmål: ”Vi har en masse højt kvalificerede ansøgere til denne stilling. Fortæl os, hvad du har, som de ikke har.”
Emily var en samvittighedsfuld studerende og havde forberedt sig til denne samtale ved at lære alt, hvad hun kunne, om organisationen. Men alle andre kandidater havde adgang til den samme information. Så Emily gik et skridt videre. Emily slap sit HVORFOR løs.
”Før jeg taler om, hvad jeg vil kunne tilføre jeres organisation,” sagde hun roligt til direktøren, ”så lad mig først give jer grunden til, at jeg står ud af sengen hver morgen. Jeg stræber efter at hjælpe mennesker til at blive den bedste version af sig selv. Det er det, der inspirerer mig. Baseret på jeres hjemmeside fornemmer jeg, at det er præcis, hvad I også tror på. Så hvorfor skulle jeg ikke søge om at blive en del af jeres organisation?”
Det fangede deres opmærksomhed.
Jeg stræber efter at hjælpe mennesker til at blive den bedste version af sig selv. Det er det, der inspirerer mig. Baseret på jeres hjemmeside fornemmer jeg, at det er præcis, hvad I også tror på. Så hvorfor skulle jeg ikke søge om at blive en del af jeres organisation?
Medlemmerne af ansættelsesudvalget holdt op med at flytte rundt på deres papirer og så direkte på hende. Emily gik derefter over til en mere traditionel præsentation af sine færdigheder og styrker, men slaget var allerede vundet. Denne første udveksling, der varede mindre end et halvt minut, havde allerede overbevist udvalget om, at det skulle ansætte hende.
Ved at starte med sit HVORFOR havde Emily talt direkte til deres hjerners limbiske, beslutningstagende centre. Ved at vise, hvem hun var, ikke blot hvad hun kunne gøre, skabte hun en øjeblikkelig og ægte forbindelse. Det var alt, hvad der skulle til. De vidste i deres maver, at de ønskede hende som en del af deres team.
Det var også relativt ligetil for Emily. I stedet for at bruge forberedelsestid på at finde på smarte svar på en masse hypotetiske spørgsmål havde hun fokuseret på at være tryg ved at kommunikere sit HVORFOR. Det eneste, hun behøvede at gøre, da hun sad over for udvalget, var at tale ”fra hjertet” (dvs. sit limbiske system) om, hvad der inspirerede hende til at søge arbejde der. Resten af interviewet føltes langt mere som en samtale end som et forhør, og alle hendes svar bekræftede udvalgets intuition. Bagefter ringede hendes mobiltelefon, endnu inden hun var nået hjem. Det var HR-direktøren, der tilbød hende jobbet.
Se Simon Sineks berømte TED Talk om, hvordan ledere inspirerer til handling
Værktøjer kan bruges til mange formål. Med en hammer kan vi for eksempel hænge et billede op, eller vi kan bygge et helt hus. Vores HVORFOR er et lige så alsidigt værktøj, der både kan bruges snævert og bredt.
Vi kan bruge det til at score point til en jobsamtale eller til at inspirere vores team. En iværksætter kan bruge det til at guide et enkelt nyt projekt eller til at styre hele sin organisation. En kommune kan bruge det til at transformere sin kultur. Ét værktøj, mange anvendelser.
En anden måde at tænke på HVORFOR på er som en brik i et puslespil. Når du ved, hvordan din brik ser ud, er det meget lettere at se, hvor den passer eller ikke passer ind. Beslutninger kan træffes meget hurtigere og med større sikkerhed. Og når andre kan se din brik, kan de se, om den passer sammen med deres. Hvis den gør, er det der, billedet begynder at tage form. I den virkelige verden ser det ud som et team, der finder sammen for at fremme en fælles vision (eller som det team, der ansatte Emily, der ved, hvem de skal invitere til at slutte sig til deres team).
Der er to måder at opbygge en karriere eller en organisation på. Vi kan gå gennem livet og jage og grave efter muligheder eller brugere og håbe på, at noget vil passe sammen. Eller vi kan gå fuldt gennem livet med fuld bevidsthed, fordi vi ved, hvordan vores del af puslespillet ser ud, kender vores HVORFOR og går direkte til de steder, hvor vi passer ind.