Jubilæum: I 20 år har offentlige ledere kunnet hente praksisnær inspiration, viden og læring i Væksthus for Ledelses materialer om ledelse med alle dens facetter, dilemmaer og vinkler. Nu er der kommet et nyt regionalt væksthus til og planer om nye aktiviteter til at understøtte ledere i deres daglige virke.
Af journalist Tina Juul Rasmussen // tina@juul-kommunikation.com
Offentlig ledelse og lederudvikling går aldrig af mode. Alene af den grund, at de offentlige arbejdspladser og arbejdsmarkedet i det hele taget konstant og utroligt hurtigt ændrer sig, at det ikke er muligt at stå stille. Derfor har ledere løbende brug for inspiration, ny viden om tendenser, teorier og metoder i ledelse sammen med nye vinkler på deres daglige ledelsespraksis med mulighed for både vidensdeling, refleksion og fordybelse.
Og her har Væksthus for Ledelse nu i 20 år været og er stadig en væsentlig bidragyder og medspiller på den offentlige ledelsesbane, mener Lene Roed, formand for HK Kommunal og næstformand i Væksthusets bestyrelse.
– Lige nu står vi fx i en reformstorm med store forandringer i hele den offentlige sektor. Det kalder i høj grad på ledelse, samarbejde og nye ledelsesstile, når reformerne skal omsættes og skabe tryghed blandt ledere og medarbejdere. Det stiller store krav til lederne, og her er Væksthus for Ledelses konstruktion som et partssamarbejde med til at understøtte, at vi sammen – arbejdsgivere og arbejdstagere – sætter fokus på god ledelse. Det smitter også af på medarbejderne.

Lene Roed er slet ikke i tvivl om, at 20 år med publikationer, podcasts og andre inspirationsmaterialer sammen med det populære ugentlige nyhedsbrev har gjort Væksthus for Ledelse til et brand blandt offentlige ledere.
– Vi ved, at både ledere, chefer og direktører i kommuner og regioner besøger Lederweb (Væksthus for Ledelses hjemmeside, red.) og her bliver inspireret til deres daglige virke, fordi materialerne er praksisnære, inviterer til dialog lederne imellem, involverer lederne selv som bidragydere og kilder og i det hele taget tilbyder mange forskellige vinkler på offentlig ledelse. Og det er med til at understrege, at der ikke kun findes én god måde at være leder på. For mig er det et vigtigt budskab.
Ser ledelse som en disciplin
Pernille Halberg Salamon, repræsentant for KL og direktør i Komponent, kommunernes udviklingscenter, og formand for Væksthus for Ledelses bestyrelse, er helt enig:
– I mine øjne har Væksthus for Ledelse været med til at skabe afsæt for, at offentlig ledelse i dag er anerkendt som en selvstændig disciplin, der skal understøttes og passes på. Ledelse er helt afgørende, når vi vil forandre velfærdssamfundet. Væksthuset har også været med til at sætte spot på, at ledelse er et fællesskab frem for et onemanshow, som det måske tidligere blev set som.
Så Væksthus for Ledelse har haft en markant og varig betydning for offentlig ledelse i Danmark, siger hun og fortsætter:
– Vi ved, at god ledelse er afgørende for den offentlige sektor– både for at innovere og forandre velfærden og for at sikre den vigtige drift i hverdagen. Derfor er det vigtigt at anerkende ledelse som et fag i sin egen ret, der kræver faglig viden og indsigt. Her har Væksthus for Ledelse bidraget til ikke at låse sig fast på en bestemt måde at se ledelse på, men derimod – og altid med fingeren på pulsen – at vise og anerkende, at kravene til og behovene for ledelse er forskellige og afhængige af mange faktorer, tendenser og kontekster. At det også er et partssamarbejde, styrker kun legitimiteten, både mellem parterne på det offentlige arbejdsmarked og mellem kommuner og regioner, som samarbejder i Væksthus for Ledelse. Derfor er det stadig lige så relevant efter 20 års eksistens, siger hun.

Nyt væksthus for regionerne
Ligesom offentlig ledelse ikke står stille, gør Væksthus for Ledelse det heller ikke. Konstruktionen med tre væksthuse med fokus på hvert sit ledelseslag på tværs af kommuner og regioner er med midler fra OK24 knopskudt med et nyt, regionalt væksthus – i daglig tale Væksthus 4. Og det hænger fint sammen med de tre oprindelige væksthuse, forklarer viceadministrerende direktør og forhandlingsdirektør i Danske Regioner, Rikke Margrethe Friis:
– Danske Regioner har jo været med i Væksthus for Ledelse siden begyndelsen og samarbejdet med kommunerne om at udvikle ledelse. Her har fokus undervejs også været på, hvordan vi kan udvikle den måde, vi kommunikerer til vores forskellige målgrupper på. Og i regionerne har vi politisk arbejdet meget med, hvad der sker med arbejdsmarkedet fremover, bl.a. hvordan vi kan løse manglen på arbejdskraft og i det hele taget udvikle de regionale arbejdspladser, siger hun og uddyber:
– Både corona og den efterfølgende sygeplejekonflikt blev for os et forstørrelsesglas på, hvad vi måske ser ind i – ikke at have de medarbejdere, vi har brug for til at løse opgaverne. Og derfor gav det mening i regi af væksthuset at rette blikket mod et rent regionalt spor, fordi der på nogle punkter er store forskelle mellem de kommunale og regionale arbejdspladser. Fx har store dele af sundhedssektoren døgnbemanding, og det giver andre ledelsesmæssige problemstillinger, bl.a. i forhold til indflydelse på vagtplaner, fleksibilitet osv.
Derfor, konkluderer Rikke Margrethe Friis, giver det god mening også at udvikle formidlingen og prøve nogle ting af i et fjerde regionalt væksthus.
– Vi er jo stadig med i de tre oprindelige væksthuse, hvor vi arbejder på tværs af kommuner og regioner, som vi altid har gjort.

Ligger guld i processen
Ud over et nyt væksthus er Væksthus for Ledelse i gang med at udvikle nye måder at formidle viden om ledelse på, fortæller Pernille Halberg Salamon. Her danner en brugerundersøgelse fra 2025 afsæt for et serviceeftersyn af væksthusenes aktiviteter.
– Undersøgelsen bekræfter, at Væksthus for Ledelse efter 20 år er blevet et etableret brand blandt offentlige ledere. Jeg er glad for at se, at lederne finder den hjælp, de har brug for på Lederweb, og at vores ugentlige nyhedsbrev ifølge undersøgelsen er blevet et fast holdepunkt i mange lederes hverdag.
Undersøgelsen afdækker imidlertid en efterspørgsel på mere variation i formidlingsformerne og flere praksisnære, interaktive værktøjer for at matche de forskellige måder, lederne arbejder på i dag.
– Vi skal blive endnu bedre til at sikre, at det, vi laver i Væksthus for Ledelse, når ud til alle de ledere, der kan have gavn af det – også dem, der i dag ikke kender til eller gør brug af lederweb.dk. Dem skal vi måske nå på helt andre måder og med andre nye initiativer og tiltag. Det tager vi med os som vigtige elementer i det videre arbejde sammen med resultaterne af det serviceeftersyn. vi er i gang med at lave, siger hun.
For Lene Roed er Væksthus for Ledelse et unikt forum, som hun vil arbejde for også findes om både fem og ti år.
– Det kræver selvfølgelig, at vi udvikler os. For ét er, at vi selv synes, vi er relevante og unikke, men det skal målgruppen jo også opleve. Men for mig at se er det unikt, at vi understøtter de enkelte ledelseslag – ikke ved at diskutere eller forhandle, men ved at samarbejde. Så det vil jeg i hvert fald gøre mit til, at det fortsætter og tænkes ind i hver OK-periode, siger hun.
Jubilæumsfilm og -magasin
Væksthus for Ledelses 20-års jubilæum er blevet fejret med en jubilæumsdag og et nyt magasin om offentlig ledelse. Det markeres resten af året med bl.a. en ny film og en animeret version af Væksthus for Ledelses logo, der illustrerer de mange tilbud og ’frugter’, ledere i det offentlige kan ’plukke løs af’ på Lederweb og via de mange publikationer og værktøjer, som væksthuset løbende udgiver.
Den årlige ledelsesuge i uge 44 er også blevet en del af Væksthus for Ledelse, der selv bidrager med både artikler, podcasts, talks og webinarer.
Følg med i det hele på lederweb.dk
