udgives i samarbejde mellem

Lederes trivsel skal sidde i væggene hos os

Region Syddanmark vil forankre lederes trivsel og psykiske arbejdsmiljø som en organisatorisk dagsorden på lige fod med medarbejdernes. Det sker i et toårigt projekt med fokus på at opbygge langtidsholdbar kapacitet i hele koncernen og gøre ledelsesgrupperne til ankerpunkt for arbejdet med ledertrivsel.

Af journalist Tina Juul Rasmussen  // tina@juul-kommunikation.com

Med en bevilling på knap ni mio. kroner og to år til at folde mål­sætningerne ud er der helt fra begyndelsen medvind på cykelstien til arbejdet med at styrke lederes trivsel og psykiske arbejdsmiljø i et nyt, stort projekt i Region Syddanmark. Og barren er da også sat højt fra starten, fortæller Trine Thune Skovgaard Hansen, projektleder fra Koncern HR.

– Projektet hedder TAL i Syd for at signalere, at det her er noget, vi skal tale om. Arbejdet med lederes trivsel og psykiske arbejdsmiljø skal prioriteres, styrkes og legitimeres som lige så vigtig en dagsorden som medarbejdernes trivsel og psykiske arbejdsmiljø. Og det er en indsats, som bliver en integreret del af organisationen og altså ikke stopper igen, når tilskudsperioden slutter om to år. Derfor er målet at opbygge kapacitet, så vi holder fast i viden og får trænet interne enhedskoordinatorer, der skal ud på alle regionens arbejdspladser og få det til at lykkes.

Ikke talt særskilt om lederes trivsel

Pengene til indsatsen kommer fra PARK-midlerne (pulje fra Treparts­aftalen i 2023), og størstedelen af dem skal bruges til at frikøbe de medarbejdere, som skal trænes som interne konsulenter i projektet. Derudover er de to erfarne ledelseseksperter Jan Heiberg Johansen og Malene Friis Andersen inviteret ind til at klæde konsulenter, direktioner og andre centrale aktører på i begyndelsen af projektperioden.

Men hvorfor overhovedet søge penge til sådan en indsats?

– Vi har lyttet os til, at der er udfordringer – at der er ting, vi kan gøre for at styrke ledertrivslen og ledernes psykiske arbejdsmiljø endnu mere, bl.a. at give organisationen et fælles sprog til at tale om det. For overordnet set er vi jo sat i verden for at levere høj kvalitet til vores patienter og borgere. Og skal du som leder kunne sikre et godt og sikkert arbejdsmiljø for medarbejderne og drive en afdeling med god behandling, kræver det et vist overskud og trivsel hos dig selv, så det sætter vi endnu mere fokus på nu med denne fælles indsats på tværs af regionen, siger Trine Thune Skovgaard Hansen.

Vi skal have det til at sidde i væggene, og det skal være naturligt at tale om ledertrivsel i Region Syddanmark.
Trine Thune Skovgaard Hansen, projektleder, Koncern HR i Region Syddanmark

Skal lytte til resultaterne

Målet er, fortæller hun, at 75 % af regionens ca. 1.300 lederne skal omfattes, og at cirka 800 af dem kommer i berøring med de ledergruppeforløb, som bliver et af omdrejningspunkterne i indsatsen.

– Vi er ikke sikre på, at vi kan måle, om det bliver en succes, fordi der ikke er en direkte ’indsats-effekt’-virkning. Så ligesom vi lytter os til, at der er udfordringer, må vi lytte os til, hvilken effekt projektet får. Vi skal have det til at sidde i væggene, og det skal være naturligt at tale om ledertrivsel i Region Syddanmark.

At det er i ledergrupperne, indsatsen skal forankres, understøttes af både erfaringer fra og forskning i lederes trivsel, forklarer Jan Heiberg Johansen. Derfor har han og Malene Friis Andersen lagt vægt på netop det, da de arbejdede med at designe projektet.

– Både Malene og jeg har arbejdet en del med temaet de senere år, og vi ved fra både forskning og erfaringer i det daglige ledelsesarbejde, at ledelsesgrupperne rummer et stort potentiale til at løfte lederes trivsel i samklang med deres opgaveløsning. Derfor er det et godt sted at integrere indsatsen – i deres hverdag og ledelsespraksis, fordi her arbejder de i forvejen sammen.

Samtidig, pointerer Jan Heiberg Johansen, er det afgørende at have fokus på kapacitetsudviklingen, fordi så stor en organisation som Region Syddanmark dels har eksisterende erfaringer at bygge ovenpå og dels har ressourcer til at sikre en langvarig forankring i arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø.

Står på ny viden om ledertrivsel

Som fundament for indsatsen har Jan Heiberg Johansen og Malene Friis Andersen haft fingrene i ca. 100 forskningsstudier i ledertrivsel i sundhedssektoren og har destilleret 25 af dem til en vidensoversigt, som for første gang nogensinde dokumenterer betydningen af lederes trivsel i netop denne sektor.

– Her kan vi fx se en sammenhæng mellem deres trivsel og de patientnære leverancer, behandlingskvaliteten, fx fejl i medicinudlevering og andre UTH’er. Det er i sig selv et vægtigt argument for at arbejde med temaet. Vi har suppleret denne viden med en kvalitativ analyse gennem interviews med ledere i regionen på tværs af niveauer, holdt op mod den forskning, vi står på, og kan derfor afdække de særlige ressource- og risikofaktorer med særligt potentiale, fortæller Jan Heiberg Johansen.

Vi kan fx se en sammenhæng mellem lederes trivsel og de patientnære leverancer, behandlingskvaliteten, fx fejl i medicinudlevering og andre UTH’er. Det er i sig selv et vægtigt argument for at arbejde med temaet.

JAN HEIBERG JOHANSEN, LEDELSESRÅDGIVER, HEIBERG – LEDELSE, LÆRING OG ANALYSE 

Desuden, fremhæver han, peger forskningen tydeligt på, at lederes trivsel er et tema, hele organisationen skal arbejde med, både på individ-, gruppe-, leder- og organisationsniveau (IGLO-modellen, red.).

– Hvis indsatsen skal lykkes, kræver det en systematisk indsats – både i ledelsesgrupperne, for den enkelte leder og ikke mindst i den fælles organisatoriske rammesætning af ledernes opgave og ansvar, siger han og tilføjer, at nysgerrigheden over for projektet er stor, selv om det ikke er rullet endeligt ud endnu.

– Vi har mødt stor åbenhed over for indsatsen hos alle dem, vi har talt med – og en selvfølgelighed og stor genkendelighed over for betydningen af lederes trivsel, selv om vi står på ny viden. Der vil naturligt være forskellige grader af parathed og erfaring med at arbejde med temaet, men generelt oplever vi, at lederne glæder sig til at få rykket på det, så mistrivsel ikke står i vejen for at få løst kerneopgaverne.

Scroll to Top