udgives i samarbejde mellem

Ledere der lykkes 2

Ledere der lykkes

Hvad er det, som gør, at nogle ledere er særligt fremragende til deres job? Hvilke kompetencer besidder de, og hvad har de til fælles? Det har Væksthus for Ledelse kortlagt for anden gang på godt ti år i undersøgelsen Ledere der lykkes 2.

Undersøgelsen slår fast, at syv kompetencer går igen hos ekstraordinært dygtige ledere på tværs af regioner og kommuner. Kompetencerne er identificeret gennem analyser af interviews med 22 ledere, deres nærmeste chef og tre medarbejdere.

Vi har bedt en praktiker, direktør Per B. Christensen fra Næstved Kommune, og en forsker, lektor Dorthe Pedersen fra CBS, om at analysere de syv kompetencer og sammenligne med de fem kompetencer, som undersøgelsen fra 2005 fandt frem til.

Læs Per B. Christensens analyse Vi har det lange lys på her.

Læs Dorthe Pedersens analyse Hvor går grænsen for offentlige lederes ansvar? her

Fakta: Ledere der lykkes

For 11 år siden udgav Væksthus for Ledelse undersøgelsen Ledere der lykkes, som indkredsede fem kompetencer hos ekstraordinært dygtige ledere. Væksthuset har nu gentaget undersøgelsen, Ledere der lykkes 2, som denne gang indkredser syv kompetencer:

  1. Økonomisk opfindsomhed – lederne sikrer sig med økonomisk omhu og tæft et større ledelsesrum.
  2. Strategisk zoom – lederne skifter ubesværet perspektiv mellem detalje, overblik og fremsyn.
  3. Individuel indlevelse – lederne har blik for det enkelte menneske og behandler alle med samme respekt.
  4. Præstationsorienteret passion – lederne stræber energisk og udholdende mod stadig højere mål.
  5. Mangfoldig mobilisering – lederne investerer i værdiskabende relationer til en bred kreds af interessenter.
  6. Konstruktiv konfrontation – lederne udfordrer, afklarer og bilægger uenighed.
  7. Afklaret autoritet – lederne er tydelige om og tro mod deres personlige værdier.

Ledere der lykkes fra 2005 identificerede disse fem kompetencer hos særligt succesfulde ledere:

  1. Relationel forståelse – lederne læser og forstår menneskelige relationer.
  2. Tillidsvækkende sparring – lederne indgyder tillid og indbyder til sparring.
  3. Konfronterende intervention – lederne er offensive og direkte i deres indgriben.
  4. Insisterende delegering – lederne insisterer vedholdende på at delegere ansvar og opgaver.
  5. Rodfæstet under pres – lederne holder fast i personlige grundværdier, også når disse udfordres.

Kilde: Væksthus for Ledelse. Begge undersøgelser kan downloades på lederweb.dk

Scroll to Top