udgives i samarbejde mellem

Ledelse i reformstormen: Frisættelse uden facitliste

Reformstormen fejer lige nu over stort set alle de store velfærdsområder i kommuner og regioner, og igennem dem alle går en rød tråd om frisættelse og nærhed. Indsatserne skal i højere grad individualiseres, og de skal fritages for stram styring gennem regler og proceskrav. Resultatet skal være endnu mere nære og individuelle tilbud til borgerne. Det gælder både på sundheds-, beskæftigelses- og ældreområdet og for hjemløse og handicap-psykiatri-brugere. Målet er at skabe en bedre, mere sammenhængende og borgernær velfærdsservice.

Frisættelsen er kærkommen og har været efterspurgt af både faglige medarbejdere og deres ledere i årevis, og mange ser derfor frem til at arbejde med reformerne. Men de ledelsesmæssige udfordringer er også til at tage og føle på. Reformerne kommer ud fra hvert deres ministerområde og er derfor sektoropdelte. De kommer samtidig og skal derfor implementeres sideløbende – og de skal hænge sammen. Læg dertil, at økonomien i bedste fald er problematisk – i værste fald knyttet op på en besparelse. Det gælder især beskæftigelsesområdet.

Dem, som ’er den’ – dem, som skal få reformerne til at give mening på tværs af forvaltningsområderne og til gavn for borgerne, er i første omgang ledelserne i kommuner og regioner. Spørgsmålet er selvfølgelig: Hvordan? Hvem kan støtte, hvem er samarbejdspartnerne internt og eksternt, og hvordan ser samtalerne i organisationen fra medarbejderne i frontlinjen og op til direktionen/byrådet ud? Hvordan leder man i så store ændringer? Og hvilke overvejelser, greb, kompetencer og samarbejdspartnere kræver det hos den enkelte leder at nå godt i mål?

Det får vi bud på fra flere eksperter i offentlig ledelse om i dette tema og hører helt konkret, hvordan en direktør, en chef og en teamleder i samme kommune griber det an.

Fakta om reformstormen

Når der tales om en egentlig reformstorm i det offentlige, skyldes det, at alle store velfærdsområder p.t. er under forandring med afsæt i politiske aftaler – og de kommer stort set samtidig:

•     Ældrereform (2024)
•     Beskæftigelsesreform (2025)
•     Sundhedsreform (2024)
•     Nye rammer for bæredygtig faglig og økonomisk udvikling på socialområdet (2024)
•     Samlet 10-års plan for psykiatrien (2025)
•     ’Sammen om handicap’ (politisk rammeaftale på handicapområdet, 2024).
 
Dertil kommer en aftale om folkeskolen og Grøn Trepart.
 
De mange reformer ser ledelserne i mange kommuner som et åbent vindue til at udvikle og styrke det samlede ledelsessystem og den faglige ledelse: Giver ledelses­spændene mulighed for faglig ledelse tæt på medarbejderne? Hænger ledelses­kæden sammen både på langs og på tværs? Og har det faglige ledelsesniveau fokus på værdi for borgerne?
 
Det giver KL sammen med de fem chef­foreninger, fem faglige organisationer og deres lederforeninger et bud på i dette fælles oplæg: bit.ly/46MzcMc
 
Også Væksthus for Ledelse og de fem chefforeninger har netop udgivet et ny folder med film og øvelser, hvis formål er at inspirere til drøftelser på den enkelte arbejdsplads om faglig ledelse, sammenhæng i ledelseskæden og ledelsesstrukturer, der skaber værdi for borgerne: bit.ly/4pE8Bby

Scroll to Top