udgives i samarbejde mellem

1:1-samtaler sparer tid

5 gode råd til rekruttering

At finde den rette medarbejder til jobbet kræver grundig forberedelse inden samtalen med kandidaterne. Her får du eksperternes gode råd til at finde den helt rigtige.

FAKTA

5 gode råd til rekruttering

1. Brug den tid, der skal til. Gå struktureret til værks og gør et grundigt forarbejde ved at starte med at fokusere på, hvilke opgaver der skal løses. Se først herefter på, hvilke kompetencer ansøger skal have. Husk, at selv om du er presset på tid, så skal du bruge endnu mere tid, hvis du skal rette op på en fejlansættelse. 

2. Fokuser ved jobinterviewet på fortællinger fra kandidatens arbejdsliv – refleksioner over succeser, de sværeste opgaver, de mest motiverende opgaver osv. Få konkrete eksempler på det bedste samarbejde og det værste samarbejde.

3. Spørg ikke til privatliv og fritid før til sidst i interviewet – lad opgaver, kompetencer, motivation og erfaring komme i forgrunden.

4. God kemi må ikke være afgørende, før du har sikret dig, at vedkommende er den bedst egnede til jobbet.

5. Ansæt ikke den, som er den bedste, men som du ikke er helt sikker på. Når først man har lagt sig fast på kravene til potentielle ansøgeres kompetencer og erfaring, er det vigtigt ikke at slække på dem. Lad hellere processen gå om og find nogle andre mulige kandidater – måske med en  anden baggrund.

Kilder: Dorte Cohr Lützen og Jens Sønderberg

Scroll to Top