Første skridt mod et lederjob

Charlotte Dreyer Pursche og Svend Christensen er begge uddannet socialpædagoger og arbejder med voksne udviklingshæmmede med stor glæde. Men de har også kastet sig ud i førleder-forløbet På vej mod ledelse, fordi tanken om et fremtidigt lederjob ikke er dem helt fremmed.

Af journalist Tina Juul Rasmussen // tina@juul-kommunikation.com

Selvom 46-årige Charlotte Dreyer Pursche de facto har arbejdet som fagleder på botilbuddet Højsletten i Herlev Kommune de seneste ni år, har hun indtil nu ikke haft mod på at gå planken ud og tage en fuld diplomuddannelse i ledelse. Til trods for, at hendes leder flere gange har opfordret hende til det.
– Jeg har været lidt afskrækket ved tanken om at skulle læse igen. Det har jeg gjort i så mange år, og jeg er også typen, som hele tiden tager kurser og tilegner mig ny viden for at været helt opdateret i min rolle som fagleder.

Men da Charlotte Dreyer Pursche fik øje på førleder-forløbet På vej mod ledelse, så hun det som en overskuelig måde at komme i gang med at læse ledelse på. Og efter at have været på de første to moduler, tænker hun anderledes om en egentlig lederuddannelse.
– Det er super interessant, fordi det giver mig en sammenhæng i det, jeg laver. Jeg sidder jo ofte til møder med kommunen og andre samarbejdspartere, og nu har jeg en bedre ide om, hvad der foregår i kulissen. Jeg forstår også bedre, hvorfor min leder nu siger og gør, som hun gør, fx når hun melder forandringer ud, hvor jeg måske før bare tænkte: ”Åh, nej – ikke igen”.

Svært ved helt at slippe gulvet

56-årige Svend Christensen blev uddannet socialpædagog for 13 år siden. For ham er På vej mod ledelse et selvvalgt og selvbetalt forløb. Og en måde at samle tråden op fra en tidligere lederuddannelse i det private erhvervsliv for mange år siden.
– Forløbet har givet mig et andet ledelsesbillede. Jeg er i høj grad praktiker og ’borgernær’: Vi har et problem, det løser vi sådan her. Men jeg er blevet opmærksom på, at sådan fungerer verden ikke helt, når vi taler offentlig ledelse. Der er mange andre vilkår på spil. Og der er også meget at forholde sig til – meget ’papirviden’. Og det er netop mit dilemma: Jeg ville nok gå sukkerkold hvis jeg skulle sidde på et kontor i otte timer om dagen og vil have svært ved at slippe ’gulvet’ helt, siger Svend Christensen, der har arbejdet på et bofællesskab under center for voksne med særlige behov i Ballerup Kommune i 11 år.

Skridtet inden en fuld diplomuddannelse

Den socialpædagogiske faglighed er også vigtig for Charlotte Dreyer Pursche at holde fast i efter næsten 20 år i faget.
– Jeg ville være ked af helt at forlade gulvet. Jeg brænder for arbejdet med borgerne. Men jeg har også fundet ud af ledelse ikke bare er ledelse, så jeg vil helt klart være faglig leder, ikke organisatorisk leder. Jeg forestiller mig, at det er nogenlunde svarer til det, jeg laver i dag som fagleder for min afdeling.

Så du kunne godt forestille dig et job som offentlig leder i fremtiden?
– Ja, det kunne jeg godt. Og jeg ser førleder-forløbet som skridtet inden, jeg tager en fuld diplomuddannelse i ledelse, siger Charlotte Dreyer Purshce.

Svend Christensen er også åben overfor tanken om et lederjob.
– Da jeg læste om førlederforløbet, tænkte jeg, at det var en chance for at ryste posen lidt. Og jeg har som sagt fået et andet syn på ledere. Jeg har altid tænkt, at jo mindre jeg så til min chef, jo bedre – fordi det betød, at jeg gjorde mit job godt. Men nu kan jeg godt se, at ledere er sparringspartnere og på ingen måde overflødige. Så ja, måske er næste træk for mig også en diplomuddannelse i ledelse. Der står jo ikke et lederjob klar, bare fordi jeg har været på førlederforløb, konstaterer Svend Christensen.

Fakta: Har du en medarbejder med lyst til ledelse?

OAO og FTF udbyder for tredje gang førleder-forløbet På vej mod ledelse med studiestart 1. februar 2018 på VIA UCC i Aarhus.
Forløbet henvender sig til medarbejdere med lyst til ledelse, og som gerne vil have afklaret, hvad et job som offentlig leder indebærer. Udover teoretisk viden om ledelse, kommunikation og organisation, lederrolle og -identitet får deltagerne også tilknyttet en mentor – en erfaren leder, som de skal i en kort praktik hos. Forløbet er på diplomniveau og afsluttes med en personlig coachsamtale samt eksamen og tæller 5 ECTS-point. Tilmeldingsfrist er 4. januar 2018.
Læs mere på ftf.dk/ledertalent